søndag, maj 13, 2007

Blomstrende kirsebærtræer, ca. Autobiografisk note.

Her i New York blomstrer kirsebærtræerne endnu, hvis ikke aftenens regnskyl sender disse lyserøde farveeksplosioner til jorden. Det har været cherry blossom festival i flere uger nu og selvom jeg næppe kan betegnes som dedikeret blomsterfreak, så har det været et særdeles smukt syn.

Dagene i arkivet, dvs. den nænsomme omgang med alskens bogobjekter, er forløbet over al forventning. Jeg har haft mange seværdigheder (særværdigheder) mellem fingrene, mestendels fra 1960erne, herunder sågar et par danske – nogle Kirkeby-ting, som jeg ikke er stødt på i DK. Samt mange udenlandske. Men arkivet indeholder 300.000 titler, så det har kun været at kradse i overfladen. MoMas arkiv ligger i en blåmalet bygning i en noget løjerlig flække i Queens. Her huserer avantgarden. Mellem dinere og brugtvognsforhandlere. Uset af alle andre end kunstbibliotekarer.

Perfekt timet arrangerede forlaget Granary Books i onsdags en aften med bogobjekter og book artists og en lind strøm af håndmalede collectors items. Charles Bernstein var der, Johanna Drucker ligeså for slet ikke at tale om Ron Padgetts, hvis udflippede kollaborative projekt fra anden halvdel af tresserne (men først trykt 40 år senere) var fulgt med hjem til Upper West Side, såfrem jeg havde haft de nødvendige 1500 dollars på lommen.

Det havde jeg ikke, men meget andet godt fra boghandlerne i New York vil følge med over Atlanten. Den foreløbige favorit er et slags posthumt udgivet bogobjekt fra Marshall McLuhan (en række pamfletter samlet i en boks) og et nummer af Richard Kostelanetz' tidsskrift Assembling, en amerikansk pendant til det danske tidsskrift ta' box.