onsdag, januar 03, 2007

Utrulig uvitende, besatt av overtru, grenseløst alkoholiserte, martra av angst...

"Jeg trur jeg må åpne med å si noen ord om mitt land og dets høyst særegne historie. Norge er et av verdens rikeste land, og det til tross for dets nokså malplasserte beliggenhet langt mot nord og til tross for at det fra naturens side ikke kan sies å være særlig velutstyrt, snarere er det mer dekkende å karakterisere det som et karrig land, og betegnende nok er det ikke mer enn snaue to hundre år siden det var en bortgjemt koloni for det ikke spesielt strålende europeiske kongedømme Danmark, og det blei styrt av ikke særlig lysende hoder derfra som var utdanna ved det tredjeklasses universitetet i København, og det folk som disse ikke særlig lysende hoder skulle bestyre, kan man uten å overdrive betegne som utrulig uvitende, besatt av overtru, grenseløst alkoholiserte, martra av angst og med en mangel på elementær hygiene som sjøl etter datidas nokså liberale målestokk måtte fortone seg som rystende”

således lyder indledningen til Dag Solstads glimrende Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land (1982). Et, i mine øjne, langt mere interessant værk end den danske ditto, Hans-Jørgen Nielsens Fodboldenglen (1979), mindre klynk, mere humor og analytisk skarpsindighed. Absolut anbefalelsesværdig.

3 Comments:

Blogger Susanne Christensen said...

Whoa! Er der nogen i Danmark der læser Solstad? Jeg troede I var stuck i en helt anden -stad dernede.

10:15 AM  
Blogger THK said...

Det er vi formodentlig også.

Men jeg læste Solstads 16.07.41, da den kom for nogle år siden i en dansk oversættelse af Frederik Tygstrup (og jeg har såmænd også fået danske studerende til at skrive projekter om bogen). For nylig var filmatiseringen af den revolutionære (m-l)gymnasielærer – i kort tid – på plakaten i Vester Vov Vov. Og i Tromsø købte jeg et par stykker Solstad, dé er meget underholdende, faktisk. Og gode. Er lige gået i gang med Arild Asnes (fra 1970).

100.000.000 danske Jan Kjærstad-fans kan ikke tage fejl (jo, de kan).

11:39 AM  
Blogger Susanne Christensen said...

Dag Solstad er uden sammenligning den mest kanoniserede norske forfatter, internt set. Hm, det er sjovt med de der forskydninger ... Og Kjærstad er det jo bare danskjævler som kan lide:)

2:49 PM  

Send en kommentar

<< Home