Environment-romanen (notits fra 1968)
”En environment-roman må rent definitorisk være en roman, der arbejder i rum og flader. Elementet tid er ikke ophævet, men kronologien er afløst af en principiel samtidighed – en episk situation, der principielt rummer en uendelighed af samtidige forløb, udsagn og konstateringer, som samtidig er en uendelig kæde af valgsituationer. Environment-romanen er uden begyndelse og uden afslutning. Den kompositoriske linearitet, der har været det episke grundlag for romanen indtil nu, afløses af en principiel horisontalitet.
Den afgørende betingelse for, hvorvidt en roman kan betegnes som enviromental, ligger i forfatterens forhold til sit materiale. En environmental-roman komponeres af en implicit og helst anonym fortæller (der findes allerede undtagelser), hvis rolle begrænses til at indsamle (og for actionromanen og den akustiske roman endvidere tilrettelægge) et primært materiale, der kan behæftes med et referencepunkt i nuet. Materialet kan i visse tilfælde bearbejdes efter helt konkrete (spille-)regler, men fremlægges rent, dvs. uden ”litterær” tilpudsning og uden sammenknyttede kommentarer”
Forfatteren Erik Thygesen i essayet
"Med patronhylstre, smykkeskrin, peberbøsser som fortællere",
trykt i tidsskriftet ta' nr. 6, 1968.
(et inspirerende essay, også i dag, i strømmen af konforme romaneksempler).
Den afgørende betingelse for, hvorvidt en roman kan betegnes som enviromental, ligger i forfatterens forhold til sit materiale. En environmental-roman komponeres af en implicit og helst anonym fortæller (der findes allerede undtagelser), hvis rolle begrænses til at indsamle (og for actionromanen og den akustiske roman endvidere tilrettelægge) et primært materiale, der kan behæftes med et referencepunkt i nuet. Materialet kan i visse tilfælde bearbejdes efter helt konkrete (spille-)regler, men fremlægges rent, dvs. uden ”litterær” tilpudsning og uden sammenknyttede kommentarer”
Forfatteren Erik Thygesen i essayet
"Med patronhylstre, smykkeskrin, peberbøsser som fortællere",
trykt i tidsskriftet ta' nr. 6, 1968.
(et inspirerende essay, også i dag, i strømmen af konforme romaneksempler).
Etiketter: Citater
3 Comments:
Naevner han mon konkrete eksempler paa vaerker og forfattere ogsaa??
JA!, det gør han. Og det sjove er at den "environmentale" vinkling (environment i 1960'erne = hvad vi i dag ville kalde installation) betyder at han kan trække en linje på tværs af høj og lav, stort og småt, syret og uskyldigt, idet Thygesens fokus ligger på det materielle.
Thygesen nævner således Dennis Wheatley og J.G.Links populære kriminalromaner
”Murder off Miami” (1936) og ”Who killed Robert Prentice(1937), Len Deighton: s.m. Michael Rand+Howard Loxton: The Assasination of President Kennedy(1967), Edith Rode: J.e.d. (1943), Burroughs’ naked lunch, Per Kirkeby: 2,15, Daniel Spoerri: Topographie Anécdotée du Hasard, Thygesens egen ”Roman i rum” (udførlig beskrivelse p. 28 i essayet)
og Bjørn Nørgaards materialeophobninger (28). Hertil kommer Öyvind Fahström: Den hellige Torsten Nilsson, Hans G. Helms: Fa:m’ Ahniesgwow, Peter Johannes Erichsen: Flugten til Ægypten og endelig Michel Butors: 6.810.000 litre d’eau par seconde (oversat til dansk). En blandet landhandel!
jeg har netop fået edith rode: j.e.d. hjem i dag, og den kan varmt anbefales - det drejer sig om en kærlighedsroman (hvis kvaliteter jeg skal lade uforsagte p.t.), men hvis 'opsætning' i sig selv er uhyre interessant.
romanen er som nævnt udgivet i 1943, men trods enhver form for rationering er der bestemt ikke sparet på det tekniske udstyrsstykke; der er indklæbet facsimiler i farver af sporvogns- museums- og koncertbilletter, regninger fra datidens famøse restauranter (wivex m.fl.), fotos m.m.m. - alt i bedste kvalitet og gerne med en hel side kun til dette.
derudover er hele brevromanen 'sat' på skrivemaskine, på forskelligt farvet papir, brevpapir osv. og endelig er der arne ungermanns små finurlige vignetter - jeg er dybt imponeret over præstationen og glæder mig over al måde til at fordybe mig i den! (er i forvejen i 'krigshumør' for tiden - med lidt dokurealisme om BOPA o.l.=)
- impulsivt må jeg også en passant namedroppe den tyske dadaist (el. hvad han var) albert merz, der vist er den første i nyere tid, der systematisk har gjort skidt og affald hæder, og endte med at have en treetagers bygning uden gulve fyldt med ordkunst fundet på industrisamfundets bund, kombineret i een stor 'figur' - hans helt eget environment...
Send en kommentar
<< Home