tirsdag, oktober 16, 2007

OEI m.m.


Har inden for de sidste par uger modtaget spændende tidsskrifter fra Sverige og Norge, hhv. TFL (Tidskrift för Litteraturvetenskap) og Vagant med temanumre om hhv. Jacques Rancière og essayet som form. Tak! Der sker så meget rundt omkring i Norden for tiden. Et tidsskrift, der formodentlig er på vej med posten er det nye tredobbelte nummer (33-34-35) af murstenen OEI, hele 592 sider om "nonsens, fiktiva/artificiella språk, konceptuella-materiella läsningar av barnböcker, samt ett block om Little Magazines". OEI er ubetinget et af de mest interessante tidsskrifter i Norden lige nu (og de har været det længe), idet de fint forener akademia med en poetisk praksis. Med dette nummer af OEI følger en CD med en lydkomposition af Bengt Adlers (som jeg må tilstå, at jeg ikke kender, men det gør jeg heldigvis snart, kan man sige) og en DVD om tidsskriftsprojektet El Corno Emplumado/The Plumed Horn af Anne Mette W. Nielsen og Nicolenka Beltrán Fierro. Jeg glæder mig til at gense den fine dokumentarfilm som blev vist til en konference om "little magazines" i København sidste år i november. Deraf også temaet om tidsskrifter i OEI. Jeg har selv bidraget med to artikler om hhv. tidsskrifterne MAK (1969-70) og ta' BOX (1969-70) som der ikke er skrevet så frygtelig meget om før og jeg har i den forbindelse været i kontakt med Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard, Svend Åge Madsen, Steffen Hejlskov Larsen m.fl., der har været redaktører på de pågældende tidsskrifter. Levende litteraturhistorie. Der står også en masse fine ting om Gorilla, Digte for en daler, ta', El Corno Emplumado og meget, meget mere. Kom så, postbud!